Sign my
GuestBook

SHM 26

Geschiedenis van het voorbeeld

 

Een NS 6200 sleept de LTM locomotieven en wagons weg naar Dotremont na een afscheidsfeestje in Maastricht. De eerste LTM locomotief is de LTM51 Garratt, de andere zijn de Hanomag B-machines. Na het voltooien van mijn NS 6200 en deze SHM 26 kon ik dit beeld reproduceren.

De Hanomags 21-30, 31-35

 
Deze locomotieven werden besteld voor de normaalsporige lijnen van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM). De locs deden dienst op de lijnen Maastricht-Vaals en Roermond-Sittard en zijn vier korte zijlijnen. Ze werden door Hanomag in twee groepen geleverd in 1922 en 1925

et waren tamelijk gespierde loks omdat ze ingezet zouden worden op het tamelijk "bergachtige" terrein van Maastricht-Vaals. Ze zijn de zwaarste tweeassige tramweglocomotieven die in ons land dienst hebben gedaan. De loks voldeden uitstekend en konden gemakkelijk boven de toegestane snelheid lopen. Toch had lichter materieel kunnen volstaan.

Deze machines vertoonden alle bijzonderheden van het type van Verhoop zoals voedingsysteem met Verhoop-pomp, vacuumremvoorwarmer, rookkastvoorwarmer en waterreiniger.

De locs 21 en 34 botsten frontaal op elkaar bij Wahlwiler op 14 juli 1935 met zeer zware schade tot gevolg. Vanwege de slechte financiën werden de loks niet meer hersteld en kort daarop gesloopt.

Twaalf loks werden bij de opheffing van de lijn Maastricht-Vaals verkocht aan Metaalhandel H.E. Dotremont in Maastricht in 1938. Eén loc ging rechstreeks naar de Staatsmijnen en later via Dotremont nog twee andere.

Alle nummers

21 1935 sloop na botsing
22 1938 Dotremont
23

1938 Dotremont

1941 SM no 59

1942 Sloop

24 1938 Dotremont
25 1938 Dotremont
26 1938 Dotremont; zie gedetailleerde geschiedenis
27 1938 Dotremont
28

1938 Dotremont

1940 SM no 58

1946 sloop

29 1938 Dotremont
30 1938 Dotremont
31

1938 Dotremont

1938 Stationaire verwarming

1942 NS no 8310

1947 Zuid-Nederlandse Spiritusfabriek

32 1938 Dotremont
33 1938 SM no 55, 1946 sloop
34 1935 sloop na botsing
35

1938 Dotremont;

1948 Havenbedrijf "De Rietlanden" no 3

1964 Sloop

No 26

Ook no 26 werd in 1938 verkocht aan Dotremont. Na enige tijd werd de loc doorverkocht naar Duitsland. Via diverse maatschappijen komt de lok uiteindelijk in 1972 terug in Nederland en komt na een grondige restauratie in 1974 bij de SHM in dienst onder nummer 21. Deze lok is een samenstelling van de ketel van no 21 en het frame van no 26. Het frame van no 21 is gesloopt. Na de restauratie in 2000 kreeg de lok het nummer van zijn frame, 26. De lok is zoveel mogelijk in de oorspronkelijke toestand teruggebracht. De loc kreeg een nieuw machinistenhuis en een nieuwe ketel en natuurlijk nieuwe nummerplaten.

1922 In dienst bij de LTM
1938 Dotremont daarna doorverkocht als industrielocomotief naar Duitsland
1949 Buitendienst bij Klöckner & Co, Duitsland
1954 In dienst SC AG Stürzelberg, Duitsland
1972 Via de TramwegStichting naar SHM
1974 Hersteld in operationele toestand
2000 Restauratie en revisie, nieuwe ketel